Waterstof komt eraan, de eerste Zeeuwse pomp komt in Terneuzen.

December 13, 2024

Waterstof komt eraan, de eerste Zeeuwse pomp komt in Terneuzen

Een pompstation waar je waterstof kunt tanken, ook al rijden er nog amper auto’s op waterstofgas? Vijf Zeeuwse bedrijven wagen de gok met een pompstation in Terneuzen. Het is de eerste stap in wat moet groeien naar een Zeeuwse Waterstofketen.

Waterstof heeft de toekomst. Het enige dat je nodig hebt is water en elektriciteit om waterstof te maken. Bij verbranding van waterstof, ontstaat alleen waterdamp. Wek je de benodigde elektriciteit groen op, dan is het ideaal. Echter, het veruit meest voorkomende element in het heelal komt op aarde niet in de natuur in pure vorm voor, het moet gemaakt worden.

Wij willen in ieder geval een begin maken of het nu met de kip of het ei is -Eric de Ruijsscher, CEO H4A

Vijf bedrijven: H4A, De Hoop, Multraship, Syndus Group en De Pooter Olie, trappen woensdag af met wat uiteindelijk een waterstofketen in Zeeland moet gaan worden. Stap één in die keten: een waterstofpomp aan de Beneluxweg in Terneuzen. Bij die gelegenheid overhandigt gedeputeerde Jo-Annes de Bat een cheque van 647.436 euro uit voor het project ‘Groene waterstofketen Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen’. Hiermee willen Brussel en de provincie Zeeland het gebruik van waterstof een boost geven.

Doorbreken

,,Wat we nu zien is een kip-of-het-eiverhaal”, schetst Eric de Ruijsscher, CEO van H4A de huidige situatie. ,,Wie aan het materieel denkt, ziet dat er nog geen mogelijkheden zijn om waterstof te tanken en wie waterstof wil leveren stelt vast dat er nog geen materieel rijdt dat waterstof nodig heeft. Wij willen dat doorbreken. Wij willen in ieder geval een begin maken of het nu met de kip of het ei is. Vandaar dat we een waterstoftankstation willen bouwen en we denken dat we er veel profijt van zullen hebben.”

In Nederland zijn er momenteel iets meer dan tien plekken om waterstof te tanken, geen enkele in Zeeland. Daar wil het consortium van bedrijven verandering in brengen.

Zonder waterstof wordt de energietransitie een lastig probleem, denkt De Ruijsscher. ,,Elektrisch is voor kleinere auto’s wel een optie, niet voor zwaarder materieel. Als ik kijk naar de middelgrote en grotere bedrijven, die redden het niet met alleen elektrificatie van het materieel. Daarnaast hebben we nu te maken met een overbelast stroomnet dat een echt probleem is.”

Scheepvaart

Waterstof zou niet alleen een alternatief zijn voor trucks, heftrucks, bouwmaterieel en graafmachines, maar ook voor de scheepvaart. ,,De kleinere schepen dan. Daarom ook dat we voor deze locatie hebben gekozen. Aan de Beneluxweg zouden ook schepen waterstof kunnen tanken.”

In Terneuzen wordt door VoltH2 een waterstoffabriek gebouwd, die vanaf 2026 groene waterstof gaat leveren. Deze fabriek wordt voorzien van groene stroom, die geleverd gaat worden door een windturbine van Zeeuwind op de Axelse Vlakte. Op termijn zal er dus groene, lokaal geproduceerde waterstof in Terneuzen beschikbaar komen voor lokale bedrijven.

Rendabel

Idee is om kennis en ervaring over waterstof te delen, zodat bedrijven in de regio makkelijker kunnen overstappen naar waterstof en de vraag opstuwen. Daardoor wordt ook de prijs van waterstof interessant. Het consortium verwacht dat bij een afzet van duizend kilo per week in 2027 waterstof rendabel wordt voor alle schakels in de keten, van productie van groene stroom en groene waterstof tot distributie en afname.

Met het geld vanuit het Europese stimuleringsprogramma OPZuid en de provincie wordt de onrendabele start van het project gecompenseerd en nemen de exploitatierisico’s voor groene waterstof af. Het biedt de projectpartners de mogelijkheid om de stap naar lokaal geproduceerde groene waterstof te kunnen zetten. Dit versnellingsproject is de laatste stap die daarvoor nodig is.