Doel

Het doel van het project ‘Groene waterstofketen zwaar materieel Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen' is om in Terneuzen een keten te ontwikkelen voor lokaal geproduceerde groene waterstof. Deze waterstof wordt afgenomen door de projectpartners en lokale bedrijven met zwaar materieel, zoals trucks, heftrucks, bouwmaterieel, graafmachines en schepen. Voor dit soort zware toepassingen is elektrificatie alleen, onder meer vanwege de toenemende netcongestie, geen goede optie en is waterstof het enige realistische, duurzame alternatief.

Voorgaande ontwikkelingen

In Terneuzen wordt door VoltH2 een waterstoffabriek gebouwd, die groene waterstof gaat uitleveren. Deze fabriek wordt voorzien van groene stroom, die geleverd gaat worden door een windturbine van Zeeuwwind op de Axelse vlakte. Op termijn zal er dus groene, lokaal geproduceerde waterstof in Terneuzen beschikbaar komen voor lokale bedrijven. Maar eerst zal een aantal bottlenecks (B1 & B2) moeten worden opgelost.

B1

Bouw waterstoftankstation

Een eerste bottleneck betreft de distributie naar de eindgebruikers. Daarom wordt er eerst een waterstoftankstation gebouwd, dat geschikt is voor het tanken van voertuigen, maar eveneens toegankelijk is voor schepen. De locatie daarvoor is beschikbaar op een tankstation dat zal worden omgebouwd naar waterstof. Voor de ombouw van het tankstation zijn de benodigde vergunningen verleend.

B2

Schaalvoordeel creëren

Een tweede bottleneck is de prijs van groene waterstof. Bij de start kost lokaal geproduceerde waterstof zo'n € 35/kg. Dat is ruim € 20/kg duurder dan de waterstof die nu verkocht wordt op andere tankstations. Met dit tarief stapt niemand over op waterstof aangedreven materieel. De prijs van groene waterstof zakt pas bij een afname van 1.000 kg/week naar een marktconform tarief van € 15/kg. Een kip-ei situatie die alleen maar kan worden doorbroken door eerst voldoende afzet van groene waterstof te creëren.